Které potraviny jsou nejzdravější? Odpověď na tuto otázku dal tým amerických vědců, který nejzdravější potraviny světa seřadil do žebříčku TOP 50!

Chceme jíst zdravě a snažíme se vybírat si nejzdravější potraviny. A proto se ptáme – které potraviny jsou nejzdravější? Odpověď na tuto otázku dal tým amerických zdravotních a nutričních specialistů, kteří pro Huffington Post a jejich rubriku HuffPost Healthy Living sestavili žebříček padesáti nejzdravějších a nejdůležitějších potravin. Podívejme se na nejdravější potraviny světa. Které z nich máte ve svém jídelníčku? Mnohdy vás překvapí, že nejde o žádné módní superpotraviny, ale o zcela běžně dostupné jídlo. Nezanedbáváte ho v své stravě? Tady je 50 nejzdravějších potravin světa.

Máte mezi svými oblíbenými potravinami ty, které jsou považovány vědci za nejzdravější na světě? Podívejte se na žebříček: nejzdravější potraviny světa v TOP 50.

Máte mezi svými oblíbenými potravinami ty, které jsou považovány vědci za nejzdravější na světě? Podívejte se na žebříček: nejzdravější potraviny světa v TOP 50.

Nejzdravější potraviny světa, které nesmí chybět v našem jídelníčku

1. Čistá voda                

Obyčejná voda, kohoutková nebo studnová, bývá mnohdy podceňována: Přesto ji američtí odborníci zařadili na první místo v seznamu nejzdravějších potravin na světě. Bez vody by totiž v našem těle nemohly probíhat klíčové procesy. Voda pomáhá kloubům, hubnutí, udržuje jemnou pokožku i bystrou paměť.

2. Jahody                      

Jahody jsou na druhém místě v žebříčku nejzdravějších potravin. Jsou bohaté na vlákninu a na vitamín C. Jahody obsahují více vitamínu C než pomeranče. 150 g jahod obsahuje více vitamínu C, než je denní doporučená dávka. Mezi nejzdravější potraviny světa patří jahody i proto, že chrání žaludek a díky nízkému obsahu kalorií a sladké chuti jsou jahody ideální potravinou pro hubnutí i pro udržení štíhlé linie.

Jahody patří mezi nejzdravější potraviny světa. A taky mezi nejoblíbenější ovoce vůbec.

Jahody patří mezi nejzdravější potraviny světa. A taky mezi nejoblíbenější ovoce vůbec.

3. Borůvky          

Borůvky jsou bohaté na antioxidanty, pomáhají snižovat cholesterol a zpomalují proces stárnutí. Borůvky jsou vhodné pro diabetiky, pomáhají regulovat hladinu glukózy v krvi a napomáhají k lepší motorice. Sloučenina anthocynanin dodává borůvkám nejen barvu, ale rovněž protizánětlivé vlastnosti.

4. Mandle                 

Přestože mandle máme spojeny spíše s mlsáním patří mezi nejzdravější potraviny světa. Mandle jsou bohatým zdrojem zdraví prospěšných tuků, rostlinných bílkovin, vlákniny, antioxidantů, i minerálů, zejména hořčíku. Vědci zjistili, že mandle pomáhají snižovat glykemický index potravin. Jejich nevýhodou je vysoký obsah kalorií, proto pokud nechcete přibrat, neměli byste jich sníst za den více než 23 kusů.

5. Třešně              

Třešně jsou nejen vhodné pro hubnutí, ale díky vysokému obsahu vitamínu A, C, železa, vápníku, vláknině a antioxidantů mají vykazují další pestrou paletu účinků. Pomáhají při usnutí, při regeneraci po fyzické zátěži, léčbě bolesti a jsou vhodné pro zdravé srdce.

6. Ostružiny a maliny

Ostružiny a maliny mají málo kalorií, zato však hodně vitamínu C, vlákniny, antioxidantů a dalších ochranných látek. Díky těmto látkám pomáhají při onemocnění srdce, při infekci močových cest, posilují paměť a mohou pomoci proti některým druhům rakoviny. A to už si jejich zařazení mezi nejzdravější potraviny světa zaslouží.

7. Pomeranče                              

Pomeranče obsahují velké množství vlákniny, kyseliny listové, vitamínu C i antioxidantů. Pomeranče posilují náš imunitní systém, pomáhají při hojení ran a při vstřebávání železa.

Pomeranče v našem jídelníčku zdomácněly a je to dobře. Patří mezi nejzdravější potraviny světa.

Pomeranče v našem jídelníčku zdomácněly a je to dobře. Patří mezi nejzdravější potraviny světa.

8. Rajčata

Rajčata obsahují nejen vlákninu, vitamín C, ale i lykopen, který má protirakovinné účinky. Rajčata nejvíce pomáhají při rakovině prostaty, prsu, žaludku. Jejich další výhodou je minimální obsah kalorií a lehká stravitelnost.

9. Pistácie

Pistácie jsou bohaté nejen na bílkoviny a vlákninu, jsou rovněž zdrojem vitamínu B6, thiaminu, mědi, fosforu, draslíku i antioxidantů. Pistácie pomáhají lépe zvládnout stres – při stresových situacích snižují tlak.

10. Jablka    

Jablka jsou opět důkazem, že nejzdravější potraviny vůbec nemusí být exotické nebo nedostupné. Jsou výborným zdrojem vlákniny, zejména rozpustné vlákniny (pektinu), která pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Jablka pomáhají současně při léčbě respiračních onemocnění. Látka quercetin, obsažená v jablkách, jim dodává protizánětlivé účinky.

Rostou všude a patří mezi nejdostupnější ovoce. Přitom právě jablka jsou jednou z 50 nejzdravějších potravin světa.

Rostou všude a patří mezi nejdostupnější ovoce. Přitom právě jablka jsou jednou z 50 nejzdravějších potravin světa.

11. Špenát                                    

Špenát pomáhá udržet ostrý zrak. Vděčí zato vysokému obsahu luteinu a zeaxantinu. Obsahuje rovněž vápník a vitamín A. Je sice bohatým zdrojem železa, ale v takové podobě, ve které ho naše tělo těžko vstřebává. Vitamín C podporuje vstřebávání železa. Pokud si dáte ke špenátu potravinu, která je bohatým zdrojem vitamínu C, zlepšíte vstřebání železa ze špenátu.

12. Brambory                                                          

Brambory mají své místo ve zdravé výživě, záleží však na jejich úpravě. Například smažené hranolky nemají se zdravou výživou nic společného, zato vařené brambory ano. Brambory jsou bohaté na komplexní sacharidy, vitamín C, vitamíny skupiny B, draslík, vlákninu. Mají nižší obsah kalorií a zanedbatelné množství tuku. Tyto látky dělají z brambor potravinu pro správnou funkci srdce a cév.

13. Olivový olej                    

Olivový olej obsahuje mononenasycené mastné kyseliny, které snižují riziko onemocnění srdce, snižují hladinu cholesterolu a zpomalují proces stárnutí. Mohou rovněž pomoci při srážení krve a dokonce regulovat hladinu glukózy v krvi. Přestože je olivový olej zdravý, neměli bychom ho konzumovat ve větším množství, obsahuje totiž vyšší množství kalorií. Patří sice mezi nejzdravější potraviny, ale je to prostě olej!

14. Hořká čokoláda

Tmavá hořká čokoláda obsahuje velké množství kakaa. Flavonoidy obsažené v kakau chrání srdce, snižují krevní tlak, zvyšují hladinu „hodného“ cholesterolu, snižují hladinu „špatného“ cholesterolu a dokonce zlepšují citlivost tkání na inzulín. Pro vysoký obsah tuků není doporučováno konzumovat čokoládu ve větším množství.

Čokoláda je vlastně zdravé mlsání, věřili by jste tomu? Patří mezi nejzdravější potraviny světa.

Čokoláda je vlastně zdravé mlsání, věřili by jste tomu? Patří mezi nejzdravější potraviny světa.

15. Vejce

Vejce dodávají našemu tělu kvalitní bílkoviny a další živiny. Přitom obsahují minimální množství tuků. Vejce sice obsahují cholesterol, přesto pro většinu lidí nepředstavují zvýšené riziko onemocnění srdce.

16. Brokolice

Brokolice je bohatá na vlákninu, antioxidanty, vitamín C, beta-karoten, vitamíny K, E, vitamíny skupiny B, vápník, železo, selen, draslík. A přitom obsahuje pouze malé množství kalorií. Tyto látky činí z brokolice jednu z nejzdravějších potravin. Brokolice je nejen pro zdravé srdce, ale i pro zdravé oči. Brokolice posiluje imunitní systém a díky obsahu sulforafanu pomáhá proti rakovině, zejména proti rakovině prsu.

17. Avokádo                                  

Avokádo je zdrojem mononenasycených a polynenasycených tuků, vitamínu C, E, draslíku a luteinu. Tuky obsažené v avokádu nejen podporují správnou funkci srdce, ale rovněž pomáhají absorbovat karotenoidy, lykopen a beta-karoten. Avokádo je prevencí proti mnoha nemocem a dokonce nás může chránit před rakovinou. Kromě toho nám dodává dlouhodobý pocit sytosti.

18. Sladké brambory                           

Sladké brambory jsou zdrojem beta-karotenu, vitamínu A, kyseliny listové, draslíku i vlákniny. Posilují náš imunitní systém a přispívají k regeneraci pokožky.

19. Ovesné vločky                      

Ovesné vločky jsou nejen výborným zdrojem rozpustné vlákniny, ale i dobrým zdrojem vitamínu B1, B2, E, zinku i železa. Přidáme-li k ovesným vločkám ovoce a vlašské ořechy, získáme zdravé a chutné jídlo.

20. Vlašské ořechy

Další skořápkovinou patřící mezi nejzdravější potraviny jsou vlašáky. Vlašské ořechy jsou bohatým zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin, vlákniny, kvalitních rostlinných bílkovin a mnoha dalších vitamínů. Vlašské ořechy mohou snížit riziko srdečních chorob a mají protizánětlivé účinky. Jejich nevýhodou je vysoký obsah kalorií, proto je vhodné je konzumovat v menším množství.

21. Granátové jablko            

Granátové jablko má díky kyselině listové a vitamínu C silné antioxidační účinky. Je dobrým zdrojem vitamínu K a vlákniny.

Granátové jablko je sice poněkud exotičtější, ale dopřát si jej stojí za to. Mezi nejzdravější potraviny světa patří zejména kvůli svým silným antioxidačním účinkům.

Granátové jablko je sice poněkud exotičtější, ale dopřát si jej stojí za to. Mezi nejzdravější potraviny světa patří zejména kvůli svým silným antioxidačním účinkům.

22. Brusinky                  

Brusinky jsou pro své silné antibakteriální účinky velkým pomocníkem při léčbě infekce močových cest. Brusinky obsahují spoustu antioxidantů a díky nim dokáží snížit množství zubního plaku a tak předejít zubnímu kazu. Brusinky jsou nejlepší čerstvé, kompotované nebo sušené brusinky jsou sice také zdraví prospěšné, obsahují však mnoho cukru.

23. Fazole                      

Fazole jsou díky vysokému obsahu vlákniny dobré nejen pro zdravé srdce, ale i pro diabetiky a dokonce nás mohou ochránit před některými druhy rakoviny. Fazole jsou vynikajícím zdrojem kyseliny listové, mají vysoký obsah hořčíku, draslíku, železa. V kombinaci s obilovinami poskytují vegetariánům komplexní bílkoviny, tj. bílkoviny, které obsahují všechny esenciální aminokyseliny.

24. Papriky

Sladké i pálivé papriky patří mezi nejzdravější potraviny. Papriky jsou nabité vitamínem C, antioxidanty alfa-karotenem, beta-karotenem, lykopenem, luteinem, zeaxantinem, kryptoxantinem a vlákninou. Papriky jsou pro zdravé oči i zdravé srdce a rovněž se díky minimálnímu obsahu kalorií hodí pro štíhlou linii.

25. Hnědá rýže                      

Hnědá rýže je skvělou potravinou pro ty, kteří chtějí zhubnout. Má nízký obsah kalorií a vysokou sytící schopnost. Hnědá rýže je na rozdíl do bílé rýže prevencí diabetu 2. typu a dle nových vědeckých studií pomáhá snižovat vysoký krevní tlak.

26. Černý čaj

Černý čaj je bohatým zdrojem antioxidantů, posiluje náš imunitní systém a má protizánětlivé účinky.  Černý čaj nás může ochránit před některými chorobami, jako jsou onemocnění srdce, diabetes a některé druhy rakoviny. Polyfenoly, obsažené v černém čaji dokáží eliminovat poškození DNA tabákem a dalšími toxickými látkami.

27. Káva                        

Káva pomáhá proti depresi, chrání nás před srdečním selháním, diabetem i některými druhy rakoviny.  Vysoký obsah antioxidantů v kávě podporuje činnost mozku.

Káva je velice konzervativní potravina. Věděcké výzkumy však mýty o kávě vyvrací a řadí ji mezi nejzdravější potraviny světa.

Káva je velice konzervativní potravina. Věděcké výzkumy však mýty o kávě vyvrací a řadí ji mezi nejzdravější potraviny světa.

28. Losos                          

Losos je vynikající zdroj bílkovin a omega-3 nenasycených mastných kyselin. Látky obsažené v lososu podporují nejen činnost srdce mozku, ale rovněž přispívají k jemnosti pokožky a lesku vlasů.

29. Zázvor                              

Zázvor je známým léčivým kořením v tradiční čínské medicíně a patří i mezi nejzdravější potraviny na světě. Zázvor lze konzumovat ve formě čaje i jako koření. Zázvor má protizánětlivé, protivirové účinky, pomáhá nejen proti kašli a infekci horních dýchacích cest, ale i při nevolnosti, bolesti žaludku, bolesti zubů, zažívacích problémech, revmatismu i při popáleninách.

30. Tuňák

Tuňák je výborný zdroj železa a omega-3 nenasycených mastných kyselin. Konzumace tuňáka nás chrání před nemocemi srdce a podporuje činnost mozku.

31. Bílý čaj              

Bílý čaj obsahuje antioxidanty zvané flavonoidy, díky kterým má silné protizánětlivé účinky a posiluje náš imunitní systém. Bílý čaj nás pomůže ochránit před nemocemi srdce, diabetem i před některými druhy rakoviny. Bílý čaj pomáhá proti vráskám a při onemocnění revmatoidní artritidou.

32. Zelený čaj

Zelený čaj je nefermentovaný čaj a díky tomu obsahuje vyšší množství polyfenolů než černý čaj, který se vyrábí fermentací. Polyfenoly jsou antioxidanty, které podporují činnost srdce i mozku, snižuje riziko vzniku infarktu, zvyšuje hladinu „hodného“ HDL cholesterolu a dokonce nás chrání před rakovinou. To, že patří mezi nejzdravější potraviny se ví už dlouho.

33. Kurkuma

Kurkuma je koření původem z Indie. Hlavní složkou kurkumy je kurkumín, látka se silnými protizánětlivými účinky a protinádorovými účinky. Kurkuma pomáhá při léčbě alergií, diabetu i při léčbě rakoviny.

Indická kurkuma není běžným kořením v našem jídelníčku. Díky svému přínosu ke zdraví tam však rozhodně patří!

Indická kurkuma není běžným kořením v našem jídelníčku. Díky svému přínosu ke zdraví tam však rozhodně patří!

34. Čočka

Luštěniny rozhodně mezi zdravé potraviny patří. Čočka je výborným zdrojem rostlinných bílkovin, jeden šálek čočky obsahuje až 18 g bílkovin. Konzumace čočky poskytuje našemu tělu hojné množství vlákniny, polysacharidů, kyseliny listové, thiaminu, manganu, draslíku a mědi. Bohatý obsah  bílkovin a vlákniny dodává čočce vysokou sytící schopnost.

35. Červené víno

Červené víno je zařazeno do seznamu nejzdravějších potravin díky vysokému obsahu antioxidantu – resveratrolu. Červené víno má protizánětlivé účinky a snižuje tvorbu krevních sraženin.

Dát si denně sklenku červeného vína znamená pečovat o své zdraví.

Dát si denně sklenku červeného vína znamená pečovat o své zdraví.

36. Houby shitake

Houby shitake posilují náš imunitní systém, snižují hladinu cholesterolu. Díky látce zvané lentinan mají silné protinádorové účinky, dokáží zpomalit a někdy dokonce zastavit růst nádoru. Shitake nejsou jen jedny z nejzdravějších hub vůbec, ale jako léčivé houby patří mezi nejzdravější potraviny světa.

37. Artyčoky                  

Artyčoky jsou nejen bohatým zdrojem vlákniny, která snižuje cholesterol, zlepšuje trávení a pomáhají nám udržet normální tělesnou hmotnost. Artyčoky jsou bohatým zdrojem antioxidantů, dokonce bohatším než jsou borůvky.

38. Řecký jogurt                                      

Řecký jogurt je oblíbenou potravinou všech, kteří chtějí mít pořádné svaly. Obsahuje ve stejném množství dvojnásobné množství bílkovin než běžný bílý jogurt, přitom je méně kalorický. Řecky jogurt je významným zdrojem vápníku, draslíku a fosforu. Jeho nevýhodou je vyšší množství nasycených tuků.

39. Sójové boby                    

Sójové boby obsahují velké množství rostlinných bílkovin, kyseliny listové, hořčíku, draslíku a vlákniny. Sója je zdraví velice prospěšnou potravinou.

40. Slunečnicové klíčky

Slunečnicové klíčky jsou ideálním doplňkem salátů nejen pro svoji ořechovou chuť, ale i díky obsahu zdraví prospěšných látek. Mezi ně patří antioxidanty, chlorofyl, vitamín D, trávicí enzymy, které podporují správnou funkci trávicího traktu. Slunečnicové klíčky snižují hladinu cholesterolu a mohou pomoci při léčbě rakoviny.

41. Kapusta

Kapusta je bohatým zdrojem vápníku a dalších minerálů i vitamínů. Kapusta posiluje náš imunitní systém, snižuje tvorbu krevních sraženin a je vhodná pro dobrou psychickou kondici.

Kapusta i další košťálová zelenina má příznivý vliv na naše zdraví a patří mezi nejzdravější potraviny světa.

Kapusta i další košťálová zelenina má příznivý vliv na naše zdraví a patří mezi nejzdravější potraviny světa.

42. Lněná semínka

Lněná semínka jsou nejlepším zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin. Pomáhají v prevenci i léčbě onemocnění srdce a v prevenci a léčbě rakoviny. Lněná semínka pomáhají udržovat stálou hladinu glukózy v krvi, proto by neměla chybět v jídelníčku diabetiků.

43. Quinoa                    

Quinoa je tradiční pokrm Inků. Quinou lze používat a připravovat stejným způsobem jako rýži. Quinoa je zdrojem nejen kvalitních rostlinných bílkovin, ale i hořčíku, manganu a fosforu. Je považována za superpotravinu a tak není divu, že se objevuje i mezi nejzdravějšími potravinami světa.

44. Červená řepa

Červená řepa je bohatým zdrojem antioxidantů – betaninu a vulgaxanthinu, které jí dodávají nejen červenou barvu, ale rovněž protizánětlivé účinky. Mezi další zdraví prospěšné látky, obsažené v červené řepě patří kyselina listová, vitamín C, riboflavin, thiamin, železo, fosfor, vápník, hořčík a zinek.

45. Růžičková kapusta                

Růžičková kapusta obsahuje vitamín A, thiamin, niacin, kyselinu listovou, vitamín E, omega-3 mastné nenasycené kyseliny a další látky, které z ní činí potravinu se silnými protizánětlivými a protinádorovými účinky.

46. Chia semínka

A opět superpotravina. Chia semínka znali již staří Aztékové jako léčivou potravinu. Vysoký obsah antioxidantů a omega-3 nenasycených mastných kyselin dodávají chia semínkům silné protizánětlivé účinky. Chia semínka jsou bohatým zdrojem vlákniny a vápníku a jednou z nejzdravějších potravin světa.

Chia semínka jsou považovány za jednu z nejzdravějších potravin světa.

Chia semínka jsou považovány za jednu z nejzdravějších potravin světa.

47. Odstředěné mléko                                          

Odstředěné mléko není sice chuťově tak dobré jako polotučné či dokonce plnotučné mléko, obsahuje však malé množství tuků a velké množství živin. Kromě bílkovin je zdrojem vápníku, vitamínu D a draslíku. Pozor ale, už pasterizací vitamíny (kromě vápníku) z velké částí ztrácí. Trvanlivé mléko zpracované UHT technologií je opět až na vápník ztrácí úplně.

48. Sardinky                  

Sardinky jsou jedny z nejlepších zdrojů omega-3 nenasycených mastných kyselin, bílkovin, niacinu, vápníku, vitamínu D, vitamínu B12, fosforu a selenu. Konzumace sardinek mimo jiné podporuje činnost mozku.

49. Mořské řasy

Mořské řasy jsou v současné době oblíbené nízkokalorické potraviny. A to nejen díky velkému množství vitamínu C, vitamínu D, vápníku a jódu, který podporuje správnou funkci štítné žlázy, ale i kvůli své specifické chuti. Mořské řasy patří mezi funkční potraviny, tj. mezi potraviny které našemu tělu dodávají nejen živiny, ale rovněž léčivé látky, které pomáhají v prevenci a léčbě některých onemocnění.

50. Kefír

Kefír je probiotický nápoj, vyrobený z kravského nebo kozího mléka. Kefír je nejen zdrojem bílkovin a vápníku, ale i užitečných bakterií, které osidlují naše tlusté střevo. Vysoký obsah užitečných bakterií dělá z kefíru potravinu, která posiluje náš imunitní systém.

Zdroj obrázků: Fl